Ehdokas! Onhan kampanjasi esteetön ja saavutettava?
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on ottanut kantaa vuonna 2017, että vaalitilaisuuksien järjestäminen esteellisissä tiloissa on yhdenvertaisuuslain vastaista.
Mitä on esteettömyys?
Esteettömyys on sitä, että rakennetussa ympäristössä on otettu huomioon ihmisten moninaisuus (Invalidiliitto). Monelle tulee ensimmäisenä mieleen pyörätuolia käyttävä henkilö, jolloin vaalitilaisuus ei ole esteetön, jos sinne ei pääse muuta kautta kuin portaita pitkin.
Esteettömyys voi olla, että tilassa käytetään mikrofonia, että kaikki tilassa olevat kuulevat osallistujien puheen. Tai sitten se on riittävän valaistuksen järjestämistä, jotta yleisö näkee selkeästi ehdokkaansa.
Selvitä tapahtumapaikkasi esteettömyystiedot ennen kuin sovit käyttäväsi sitä vaalitilaisuudessasi. Yleensä esteettömyystiedot sisältävät tietoja
- oviaukkojen leveydestä
- esteettömistä sisäänkäynneistä
- hissien sijainnista
- esteettömien vessojen sijainnista.
Kerro nämä tiedot myös tapahtumasi yhteydessä, niin osallistuja tietää jo etukäteen pääseekö juuri hän paikalle. Muista kerätä myös palautetta siitä, että ovatko juuri sinusta kiinnostuneet ihmiset päässeet paikalle! Toiselle esteetön tila ei välttämättä ole sitä jollekulle muulle.
Yhdenvertaisuusvaltuuten vinkit saavutettavaan kampanjointiin
Esteettömyys ulottuu myös digitaaliseen ympäristöön. Silloin puhutaan saavutettavuudesta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu kirjoitti eduskuntavaalien yhteydessä (Facebook), miten saavutettavuus huomioidaan kampanjoinnissa
- kampanjamateriaalit esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ovat saavutettavia ja verkkosivustoja pystyy käyttämään esimerkiksi erilaisten apuvälineiden avulla.
- tietoa ehdokkaasta on saatavilla monikanavaisesti.
Nämä vinkit tarkoittavat sitä, että jos julkaiset kuvia, niin kirjoita niille tekstivastine (alt-teksti). Monissa some-palveluissa on tuki alt-tekstin kirjoittamiselle, joten sitä kannattaa käyttää!
- Jos käytät Instagramia, niin tsekkaa @vammaisettytot -tilin vinkit!
Kun julkaiset videoita, niin tekstitä ne, jotta puheen seuraaminen on helpompaa ja kuulovammainenkin tietää, mistä puhut.
Käytä kieltä, jota on helppo ymmärtää. Vältä ammattisanastoa. Tällä tavalla kuka tahansa kansalainen ymmärtää sinua paremmin. Voit tutustua selkokieleen (Selkokeskus), jos haluat panostaa vielä enemmän viestintääsi!
Saavutettava viestintä tarkoittaa myös sitä, että tekstisi ja sisältösi ovat saatavilla. Tämä ei välttämättä toteudu, jos kampanjoit vain Facebookissa tai muussa vastaavassa suljetussa kanavassa. Tee itsellesi nettisivut, joille pääsee kuka vain!
Kukaan ei ole täydellinen
Esteettömyys ja saavutettavuus ovat tärkeitä asioita, joiden tulisi toteutua, mutta kukaan ei saa tehtyä jokaista tilannetta esteettömäksi ja saavutettavaksi. Joskus eri ratkaisut voivat olla keskenään ristiriidassa.
Onkin siis tärkeää, että pyrit ottamaan monet tarpeet huomioon!
Ota yhteyttä ja seuraa!
Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi.
Voit ottaa yhteyttä myös Mastodonin, Instagramin tai BlueSkyn kautta.