Liikenneköyhyys ja ympäristövyöhykkeet
Helsingin ympäristövyöhykkeiden osalta nostetaan nyt erityisesti esille liikenneköyhyyttä. Mitä se tarkoittaa?
Luetaan kaupungin tekemästä selvityksestä (PDF, sivut 25-26):
“Liikenneköyhyydellä kuvataan ilmiötä, jossa ihmisten tai yhteisöjen päivittäisten tarpeiden tyydyttämiseksi vaadittavaa liikkumista tai kuljettamista ei voi tehdä niin, että siihen liittyvä vaiva, kustannukset ja aika ovat kohtuullisia.”
Tämähän voisi päteä sitenkin, että joukkoliikenne on liian kallista tai jopa niin, että ulkona olisi liian meluista liikkua:
“Lisäksi altistumisen liikenteen ulkoisvaikutuksille, kuten melulle, pitää olla kohtuullista.”
Ympäristövyöhykkeet vaikuttaisivat eniten henkilöautoihin ja sitä kautta ihmisiin. Eli niiden aiheuttama liikenneköyhyys olisi sitä, että ihmisillä ei olisi varaa ostaa sähköautoa, jolla voi mennä ympäristövyöhykkeelle - ja he silti tarvitsisivat autoa.
Kuinka montaa ihmistä tämä koskee? Selvityksestä:
“-- alimman tulokymmenyksen kotitalouksista yhteensä noin 5 000 on autollisia --”.
Tämä luku on näkynyt myös uutisoinnissa. Minusta virheellisesti. Sillä selvityksen teksti jatkuu:
“Näistä talouksista vain osa on arjessaan autosta riippuvainen tai kykenemätön hankkimaan sähköauton.”
Tarkemmin ei avata, että kuinka monesta taloudesta on oikeasti kyse, mutta pointti on, että tämä 5000 ei ole siis edes se oikea määrä, johon vyöhykkeet vaikuttaisivat!
Suhteutetaan
Miten tämä suhteutuu kaikkiin autoihin? Kuinka suuresta osuudesta autoilijoista siis puhutaan? Selvitys:
“-- noin 5 000 on autollisia, joka on noin 2 prosenttia kaikista Helsingin autoista --.”
Kun nyt miettii, että minkäkokoisen joukon puolesta osa poliitikoista on kampanjoimassa ympäristövyöhykkeitä vastaan, saattaa kulmat nousta pystyyn.
Poikkeuksiakin pystytään tekemään ja niitä ehdotetaan selvityksessäkin, niin minusta tämä näyttää siltä, että jotkut haluavat mahdollistaa polttomoottoriajelun aivan jollekin muulle porukalle kuin tälle kahdelle prosentille.
Selvityksessä kerrotaan vielä näin:
“Kaikkien on välttämätöntä liikkua jonkin verran esimerkiksi töissä käydäkseen, mutta korkeatuloiset matkustavat enemmän kuin matalatuloiset, ja suurempi osa heidän suoritteestaan koostuu vapaa-ajan matkoista. Liikenteen osuus kokonaismenoista on 12 - 20 % kaikissa tuloluokissa, ja osuus kasvaa tulojen kasvaessa. Liikenne on siis sekä välttämättömyys- että ylellisyyshyödyke.”
Tarkoitus ei ole vähätellä liikenneköyhyyttä, koska ihmiset, joita se koskee ovat selvityksen mukaan
“-- muun muassa pienituloiset, liikuntarajoitteiset, kaupunkien läheisellä maaseudulla asuvat, turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lapsiperheet, harvaan asutulla maaseudulla asuvat, pitkiä työmatkoja kulkevat ja vanhasta tai epätehokkaasta autosta riippuvaiset.”
Minulle tuntuu tyhjältä ja pinnalliselta todeta näiden ihmisten tarpeisiin, että “no, kehitetään joukkoliikennettä niin hyväksi, että ei tarvi huolehtia” tai, että “muuttakaa lähemmäs keskustaa”.
Minulla ei ole tähän muuta ajatusta kuin, että toteutetaan näitä poikkeuksia, kun ympäristövyöhykkeet ovat voimassa.
Ja kyllä, kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä pitää kehittää niin, että ne ovat oikeasti hyviä keinoja liikkua kaupungissa.
(Ja kyllä, ymmärrän ironian, että juuri kokoomus on nyt rummuttamassa eriarvoistamisesta ja siitä, että pienituloisella ei ole varaa ostaa sähköautoa. En kuitenkaan halunnut lähteä liikkeelle lokaamisesta!)
Olen toisessa blogitekstissä jo tuonut esille omat epäilyt sähköautoja kohtaan, eivätkä ne mihinkään ole kadonneet. Ympäristövyöhykkeet ovat nyt poliittisesti jotenkuten mahdollisia, joten ehkä kannattaa ottaa se askel sen sijaan, että pyrkisi torppaamaan sitä?
Tai tällainen ajatus ainakin itsellä on nyt. Ehkä ympäristövyöhykkeiden aikana huomataan (mikä on kyllä jo aika myöhään, jos mietitään vuotta 2035), että tää autottomuus on oikeestaan tosi kivaa.
Tässä sähköautojen dissausteksti.
Ota yhteyttä, seuraa ja tue!
Mitä ajatuksia heräsi? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi. Kirjoita minulle, jos haluaisit olla auttamassa kampanjassa. Jokaiselle löytyy tekemistä - pienempää tai suurempaa!
Voit ottaa yhteyttä Mastodonin, Instagramin tai BlueSkyn kautta.
Voit tukea kampanjaani jakamalla julkaisujani tai lahjoittamalla.