Painorajoitus autoille Helsingissä
Henkilöautojen koko ja paino on kasvanut Euroopassa jo jonkin aikaa (European cyclists’ federation). Tällä on monenlaisia haittoja kaupungin näkökulmasta.
Autojen koko ja paino kasvaa, jolloin paine pitää tiet leveinä kasvaa, vaikka kaupungissa päinvastoin tilaa pitäisi ottaa pois autoilta.
Erilaiset liikenteen rauhoittamisen keinot eivät toimi, kun auton koko kasvaa. Esimerkiksi korotettu suojatie tai hidastetöyssy ei enää edellytä hidastamista, kun auto on korkeampi. Tämä johtaa nopeuksien kasvuun juuri niissä paikoissa, joissa niiden pitäisi olla matalat.
Painon ja auton koon kasvaessa alempi nopeusrajoitus ei ole enää yhtä turvallinen. Törmäykset jalankulkijoihin, pyöräilijöiden tai toisten autoilijoiden kanssa muuttuvat vaarallisemmiksi.
Suuremmasta autosta on myös vaikeampi nähdä ympäristönsä. Erityisesti puskurin koon kasvaminen johtaa 30 % kohonneeseen riskiin törmätä jalankulkijaan tai pyöräilijään. Tästä kerrotaan Transport & Environmentin jutussa (englanniksi):
“-- crash data showing a 10 cm increase in the height of vehicle fronts carries a 30% higher risk of fatalities in collisions with pedestrians and cyclists.”
Tie kuluu nopeammin, kun auton paino kasvaa. Se johtaa tiheämpään ylläpito- ja korjaamistarpeeseen, joka nostaa kustannuksia. Talven jäljiltä katupölyn määrä voi myös kasvaa, koska puolet katupölystä johtuu nastarenkaiden rouhimasta tiestä.
Yksityisautojen painorajoitus Helsinkiin
Näistä syistä yksityisautoille pitäisi asettaa painorajoitus Helsingin alueella. Kaupungin pitäisi olla ihmisiä ja ihmisen toimintaa, eikä autoja, varten.
Kaupunkisuunnittelua voidaan tehdä enemmän ihmisten näkökulmasta, kun resurssit voidaan käyttää muuhun kuin suurempin autojen tarpeeseen.
Ota yhteyttä ja seuraa!
Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi.
Voit ottaa yhteyttä myös Mastodonin, Instagramin tai BlueSkyn kautta.