Sähköautojen ongelmat
Täyssähköautot korjaisivat muutaman ongelman, joita pidetään olennaisen tärkeinä ympäristön kannalta:
- Ne ovat päästöttömiä - jos siis niiden latauksessa käytetty sähkö on päästötöntä.
- Ne eivät tuota polttomoottoreista johtuvia ilmansaasteita.
- Ne ovat hiljaisempia, koska niissä ei ole äänekästä polttomoottoria.
Samat ongelmat kuin polttomoottoriautoissa
Koko eli ne vievät yhtä paljon tilaa kuin polttomoottoriauto - tai jopa enemmän, kun autojen koko jatkaa kasvuaan.
Ne ovat meluisia, kun nopeus kasvaa, sillä rengasmelu on suuri melun aiheuttaja suurilla nopeuksilla.
Pahemmat ongelmat kuin polttomoottoriautoissa
Sähköautot ovat painavampia ja siksi
- pienemmät nopeudet ovat vaarallisempia
- ne kuluttavat enemmän tienpintaa
- renkaat kuluvat nopeammin, jolloin syntyy lisää pienhiukkassaastetta ja katupölyä.
Puolet katupölystä tulee nastarenkaista ja Helsinki tulee jäämään tiukentuvien WHO:n mittareiden vuoksi heikolle tasolle katupölyn osalta. (Ilmansuojelun taustaraportti (hel.fi)).
Kaupungissa sähköautot päästäisivät varoitusääniä, koska EU tulee edellyttämään varoitusääniä alle 20 km/h vauhdeilla (englanniksi, europa.eu). Ristiriitaisesti sähköautot siis tulevat olemaan hiljaisempia, ja samalla äänekkäämpiä. Hiljaisuuden vuoksi liikenneturvallisuus voi huonontua, mutta äänimaisema voi muuttua varoitusäänien vuoksi.
Niiden valmistamista varten täytyy kaivaa lisää luonnonvaroja tavoilla, joita yritetään muutenkin välttää. Tähän liittyy osuva lainaus Jaakko Lyytisen kolumnista:
"Jotta liikenne saadaan sähköistettyä ja energiantuotanto muutettua päästöttömäksi, tarvitaan valtavasti lisää kaivoksia. Ja jotta kupari, nikkeli, koboltti muut metallit saadaan kaivettua maasta ja kuljetettua tehtaisiin, tarvitaan mielipuoliset määrät fossiilisia polttoaineita. Siis juuri sitä tavaraa, josta pyritään eroon.
Kuin aloittaisi raitistumisen juomalla ensin uima-altaallisen viinaa."
Kaikki haluavat Grönlannin rikkaudet, ja se johtuu ihmiskunnan itsepetoksesta (16.1.2025, HS.fi).
Autot eivät mahdu käveltävään kaupunkiin
Kyse on liikkumisesta. Sähköautot eivät ohjaa ihmisiä aktiivisempiin elämäntapoihin. Kävelyyn keskittyvä kaupunkisuunnittelu ohjaa.
Lopulta kyse on tilasta. Sähköautot eivät kannusta rakentamaan tiiviimpää kaupunkia, vaan päinvastoin niille pitäisi olla kaduilla enemmän tilaa tulevina vuosina. Varsinkin, kun sähköautojen latauspisteitäkin haluttaisiin kadunvarsiin, niin ne tekevät parkkipaikoista pysyviä ajasta iäisyyteen. Niitä ei voi käyttää edes terassina kesäaikaan.
Kaupungissa voidaan tehdä nopeampia päätöksiä käveltävämmän kaupungin eteen kuin odottaa autokannan sähköistymistä.
No, entäs kuitenkin ne sähköautot?
Uskon, että joka tapauksessa tulemme näkemään sähköautoja liikenteessä ja kaupungeissa. Kysymys on, että miten ne vähätkin autot saataisiin olemaan sähköautoja, jos ei kannustamalla kadunvarsilatauspisteillä?
Avain tähän ovat ympäristövyöhykkeet. Ympäristövyöhykkeet eivät kuitenkaan ole vielä lain mukaan mahdollisia, mutta tulevaisuudessa ne mahdollistaisivat vain vähäpäästöisen liikenteen sallimisen kaupungin alueelle.
Tässä tulevaisuudessa katutila pitää olla jaettu uudelleen kaupunkilaisille, ei autoille.
Kirjoituksia muualla
Tähän liittyy vastineeni Helsingin Sanomissa, jossa vastustan kadunvarsilatauspisteitä kantakaupungissa.
Ota yhteyttä, seuraa ja tue!
Mitä ajatuksia heräsi? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi. Kirjoita minulle, jos haluaisit olla auttamassa kampanjassa. Jokaiselle löytyy tekemistä - pienempää tai suurempaa!
Voit ottaa yhteyttä Mastodonin, Instagramin tai BlueSkyn kautta.
Voit tukea kampanjaani jakamalla julkaisujani tai lahjoittamalla.