Katutila ei jakaudu reilusti Helsingissä

Liikennesuunittelun pitäisi kannustaa jalankulkuun, pyöräilyyn ja joukkoliikenteen käyttöön. Kaupunkisuunnittelun pitäisi mahdollistaa logistiikkaliikenne (esimerkiksi huoltoajo, lastaus ja kuormaus) siten, että se ei haittaa edellä olevia kulkumuotoja.

Helsingissä tilanne on nyt täysin ristiriidassa edellisen kanssa, jos katsotaan katutilan jakautumista (Informaatiomuotoilu, 2023): ylivoimaisesti suurin osa (75 %) katutilasta on autoille (liikenne ja pysäköinti). Muille kulkumuodoille katutilaa on siis vain 25 %. Samaan aikaan helsinkiläisten liikkumistottumustutkimuksen (edellisessä linkissä, 2022) mukaan 47 % kaikista matkoista tehdään kävellen, sitten joukkoliikenteellä (24 %), vasta sitten autolla (21 %) ja viimeisimpänä pyörällä (10 %).

Tieliikenteen mahdollistamiseksi kunnossapitoon käytetään ympärivuotisesti paljon rahaa. Rahaa pitäisi käyttää järkevämmin helsinkiläisten tarpeiden mukaan ja kestävämpien kulkumuotoihin kannustamiseen. Helsingin olisi reilumpaa käyttää kunnossapitorahoitusta liikkumistottumusten mukaisesti ja tukea pyöräilyä, jotta sen osuus kasvaa arkiliikkumisena:

  1. joukkoliikenne
  2. jalankulku
  3. pyöräily
  4. logistiikkaliikenne (esimerkiksi huoltoajot ja kuormat)
  5. muu tieliikenne.

Esteettömyys

Erityisesti talvikunnossapito on esteettömyyskysymys. Liikuntavammainen, joka käyttää esimerkiksi pyörätuolia, saattaa joutua joka päivä miettimään, pääsekö hän tänään kulkemaan ulkona vai ei. On tuttu tilanne, että jalkakäytävä onkin valittu paikaksi, jonne ajoradan lumet aurataan. Tästä kärsivät kaikki.

Kantakaupungissa taloyhtiöt ovat vastuussa jalkakäytävien talvikunnossapidosta ja esikaupungissa kaupunki itse. Jos jalkakäytävien talvikunnossapitoon käytettäisiin sen ansaitsema määrä rahaa, niin liikkuminen talvella olisi helpompaa suurelle osalle helsinkiläisistä.

Vaikka katutilaa pitäisikin viedä autoilta pois, niin samalla pitäisi huolehtia, että liikuntavammaisten auton käyttö ja saattoliikenne esimerkiksi rautatieasemalle on mahdollista.

Ota yhteyttä ja seuraa!

Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi.

Voit ottaa yhteyttä myös Mastodonin tai Instagramin kautta.