Munkkiniemenbaana

Munkkiniemenbaana on suunnitelma, jolla pyritään parantamaan pyöräilyn asemaa Helsingissä. Sitä käsitellään 27.3.2024 kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa ja siihen on jo nykyisellään tehty muutoksia palautteiden perusteella.

Olen kiinnostunut jalankulun ja pyöräilyn asemasta Helsingissä, joten tässä olisi hieman ajatusleikkiä siitä, mihin asioihin itse kiinnittäisin huomiota suunnitelmassa. Minulle suunnitelman olennaisimmat osat ovat

  1. Humallahden silta, jolla voisi kävellä ja pyöräillä.
  2. Merikannontien pyöräilyjärjestelyiden parantaminen ja siitä seuraava autoliikenteen järjestelyjen huonontaminen
  3. Paciuksenkadun ja Munkkipuiston välinen alue.

Voit lukea itse suunnitelmasta Munkkiniemenbaanan hankesivuilta (hel.fi) ja mitä suunnitelmia kaupunkiympäristölautakunta käsittelee kokouksessaan kohdassa Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelman hyväksymisestä (a-asia) (hel.fi).

Reitti on minulle sinänsä tuttu, koska alueella on tullut käveltyä ja pyöräiltyä. Minusta rantareittien pitäisi olla ehdottomasti viihtyisämpiä. On iso harmi, että Sibeliuksenpuisto, joka on vasta rempattu, on autotien takia aika erillään rannasta.

Humallahden silta

Havainnekuva, jossa kuvakulma on viistosti alaspäin ja silta tekee mutkan etäällä kalliosta. Toinen on havainnekuva ilmasta.

Havainnekuva ilmasta. Silta tekee lenkin kauempana kalliosta, mutta tulee lähelle rantaa sillan kummassakin päässä.

Sillasta on ollut keskustelua ja ehkä eritoten kritiikki on saanut tilaa. Erään kyselyn perusteella, joka on suunnitelman aineistona 87 vastaajaa pitää siltavaihtoehdosta ja 185 ei pidä. Sitä pidetään kalliina ja luonto- ja maisema-arvoja pilaavana.

Sillan on tarkoitus tehdä suorempi ja mäetön reitti Paciuksenkadun tilalle:

Kuvakaappaus Google Mapsista Paciuksenkadun mäen alapäästä. Pyöräilijälle se on jyrkkä ja pitkä nousu.

Tässä vaiheessa keskustelua on helppo nostaa esille kortti siitä, että “eikö pyöräilijän kunto riitä”? Pyöräilyverkoston parantamisen tarkoituksen pitäisi olla, että saataisiin useampi kaupunkilainen pyöräilemään ja tekemään enemmän arkipyöräilyä. Kiva arkipyöräily ei ole sitä, että jyrkän mäen jälkeen selkä on hiessä. Mäkeä ei siis olla ohittamassa siksi, että jo valmiiksi hyväkuntoiset pyöräilijät voisivat välttää mäen.

Olen Humallahden sillan rakentamisen puolella. Sen talvikunnossapidosta täytyy pitää huolta, jotta se olisi oikeasti hyvä vaihtoehto monelle erilaiselle kulkijalle - jalan ja pyörin.

Merikannontien muuttaminen pyöräkaduksi

On jo valmiiksi iso harmi, että näin lähellä rantaa kulkee kaksisuuntainen ajokaista autoille. Suunnitelman mukaan jopa 60 % tien autoliikenteestä on läpiajoliikennettä.

Kuvakaappaus suunnitelmasta ja Merikannontien rantaviivasta.

Suunnitelmassa tällä hetkellä olevista vaihtoehdoista pyöräkatu on kannatettavin:

Kuvakaappaus suunnitelmasta. Nykyinen pyörätie on tulevan jalkakäytävän tai pysäköinnin alueella. Ajorata pysyisi ennallaan. Sibeliuksenpuiston puolella oleva jalkakäytävä pysyisi ennallaan.

Pyöräkadun lisäksi tie olisi yksisuuntainen autoille, mikä rauhottaisi suunnitelman mukaan sen kautta menevää autoliikennettä.

Menisin askelta pidemmälle ja kieltäisin autoliikenteen kulun Sibeliuksenpuistoa sivuavalta tieltä kokonaan (violetilla) - ilmeisiä poikkeuksia, kuten huoltoajoa ja logistiikkaa lukuun ottamatta. Autot voisivat kulkea Kesäkadun kautta tonteille ja Rajasaarentien kautta veneenlaskupaikalle (sinisellä).

Selitetty tekstissä.

Merikannontie pyöräkatuna mahdollistaisi jalkakäytävän leventämisen Kesäkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun välillä. Se on nykyisillään todella kapea.

Selitetty tekstissä.

Paciuksenkadun ja Munkkipuiston välinen alue

Otsikon mukainen alue suunnitelmassa.

Isoja muutoksia tällä alueella olisivat pyöräilyn siirtäminen puistokäytävältä ajoratojen reunoille, käytännössä pysäköintipaikkojen tilalle. Tämä mahdollistaisi jalankulun olosuhteiden parantamisen puistokäytävässä.

Se myös selventäisi risteysaluetta Tammitien kohdalla, joka nyt pyörällä kulkevalle epämiellyttävä. Munkkiniemen siltaa aiotaan myös leventää.

Vierekkäiset havainnekuvat suunnitelmasta. Nykyinen puistokäytävä on pyörätie. Ajoradalta voisi ottaa kaistan pysäköinniltä ja tehdä siitä pyöräkaistan suuntaansa.

Puistokäytävää risteäviä teitä oltaisiin myös sulkemassa autoliikenteeltä. Kyselyssä vastaajat ovat pelänneet ruuhkien lisääntymistä. Tosi asiassa kuitenkin käy niin, että autoilun sijaan valitaan muita tapoja liikkua ja todennäköisesti näiden katujen kautta kulkeva liikenne ohjautuisi osittain suuremmalle Huopalahdentielle, joka on hyvä tavoite.

Pysäköintipaikkojen poistaminen nähtiin huonona asiana, mutta viihtyisyyden, jalankulun ja pyöräilyn helpottamisen nimissä pysäköintipaikkojen poisto on pieni hinta tästä.

Kannattaisin siis ehdottomasti vaihtoehtoa, jossa yksisuuntaiset pyöräkaista tehtäisiin kummallekin puolelle puistokäytävää.

Jalankulusta on saatavilla vanhaa tietoa

Suunnitelmassa esitetään jalankulkulaskennan tietoja - mikä on hyvä! Huono puoli on, että nämä laskennat ovat pääsääntöisesti ainakin 10 vuotta vanhoja.

Odottaisin tulevaisuudessa suunnitelmissa olevan paljon ajankohtaisempia lukuja jalankulusta.

Ota yhteyttä ja seuraa!

Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Ota yhteyttä: sami@samimaatta.fi.

Voit ottaa yhteyttä myös Mastodonin tai Instagramin kautta.